Miklanek
RTVS urobila v porovnaní s prenosmi z uplynulých rokov veľké zmeny. Ako na vás zapôsobila práca verejnoprávnej televízie počas prenosov?
„Veľmi dobre. Matej Hajko nie je žiadny nováčik. Je to skúsený manažér a bolo to na tých zmenách vidieť. RTVS prenosmi zo šampionátov potvrdila, že tento náročný projekt zvláda kvalitne a dobre. Spojili sa totiž známe a osvedčené tváre ako Ján Pardavý či Eduard Hartmann s novými. Ako napríklad Boris Valábik. Jeho prínos bol obrovský.”
„On totiž poukazoval na veci, ktoré nie je na prvý pohľad vidieť. A ukázal, aký veľký je rozdiel medzi ním a Igorom Tóthom. A teda tým autentickým pohľadom založeným na silnej osobnej skúsenosti v NHL a instantným akademickým pohľadom na hokej. A to si zoberme, že Igor Tóth je systémovo cez FTVŠ UK zodpovedný za odbornú prípravu trénerov. Neviem si ani predstaviť, že by na fakulte televýchovy vyučoval hokej Tóth Valábika. Ale naopak si to predstaviť viem.”
„Tam do budúcna vidím priestor na zlepšenie. Ako sa vyhnúť týmto kontrastom. Lebo pri Igorovi je už vopred vidieť, čo chce povedať. Nič obohacujúce sa nedozvieme. Kým Boris odkryje to, čo si bežný divák nevšimne. A to nás uvádza aj do témy vzdelávania trénerov - to by sa malo uberať smerom Valábik a nie Tóth. Preto sme mimochodom museli siahnuť aj po trénerovi ako Craig Ramsay.”
Priniesol Valábik ten potrebný nový impulz, ktorým posunul prenosy výrazne vpred?
„Určite. Typ ako je Valábik nie je ľahké nájsť. V prvom rade tomu totiž musí človek rozumieť. Ale nie iba tak prvoplánovo. On to musí mať za sebou, zažité, odohrané. Podobne ako Ramsay. Hokej už totiž nie je iba hra 5 proti 5. Že je to všetko o detailoch, zákonitostiach a vlastnej alchýmii. Je to ako vo fungujúcej firme, každý hráč má vlastnú zodpovednosť za konkrétne detaily, musí presne vedieť, kde a kedy má byť a čo tam má robiť. Musí vedieť, kde sú a čo robia jeho spoluhráči.”
„Je snaha odstrániť z hry alebo aspoň minimalizovať momenty prekvapenia, práve vďaka dôslednému systému. A tento pohľad Boris priniesol. Bolo cítiť, že prešiel veľkým množstvom detailným porád a mítingov, kde im to vštepovali do hláv. On to všetko vidí. No ďalšia vec je, že to musí vedieť povedať - teda mať na to hlas a pri práci v televízii je bonusom aj vizuál. A to všetko on má.”
„A najmä, nesmie sa báť povedať to. Lebo objektívne chápem, že Hartmann či Pardavý nechcú veľmi kritizovať hráčov, ktorých na druhý deň stretnú na tréningu. Ale u Borisa nič také nie je, zatiaľ nemá silnejšie väzby na Slovensku a preto je taký otvorený.”
RTVS tento rok nemala štúdio priamo v dejisku turnaja, ale v Bratislave. Bolo to takto lepšie?
„Štúdio v dejisku je vždy autentickejšie, no prináša so sebou aj obmedzenia. Napríklad, pri výbere hostí, ktorých iba ťažko môžete obmieňať. A je tam aj nižší vysielací komfort. Štúdio na mieste je však vždy lepšie. No je potrebné robiť ho poriadne. Alebo to potom spraviť takto. Preto rozhodnutie zostať v Bratislave ako kompromis medzi rozpočtom a autentickosťou hodnotím pozitívne. A osvedčilo sa to.”
Čo hovoríte na výkony mladej moderátorky Ľubice Melcerovej, ktorá sa mnohým fanúšikom do hokejových prenosov nehodila?
„Je to zjavne šikovný profesionál a svoju úlohu zvládla. Bezpochyby. Ale bolo to trošku umelé. Lebo podľa mňa zohralo úlohu pri jej zaradení do prenosov to, že je žena. Bola tam jasná snaha spestriť to. Zopakujem, že profesionálne to zvládla veľmi dobre. Ale mne osobne to prišlo neprirodzené a silené. Pochopiteľne, nemám informácie, ako na ňu reagovali diváci, čo je v tejto veci dôležité.”
Počas i po olympiáde sa zniesla kritika na redaktorov, ktorí robili rozhovory s hokejistami a trénermi bezprostredne počas a po zápase. Čo vravíte na personálne zmeny v tejto oblasti?
„Obaja redaktori, ktorí boli pri ploche, boli zmenou k lepšiemu. Nahradili Róberta Baráta či Jána Hudoka a bolo to lepšie. Malo sa to spraviť skôr. A možno som to mal spraviť už aj ja. No nemal som na to srdce. Robo Barát mal totiž veľmi dobré vzťahy s hráčmi a hráči ho nesmierne rešpektovali. A to je dôležité. Pretože keď chalani idú po tretine alebo po zápase do kabíny a sú nahnevaní, tak sa im veľmi nechce zastavovať pri neznámom človeku.”
„A pri Robovi sa zastavili. Preto tam bol. Hráč totiž musí tomu človeku dôverovať a vtedy to funguje. Najmä keď sú tam emócie. Janovi Hudokovi zase pozícia moderátora spravodajstva nesmierne sedí. Je dôveryhodný, nepanikári, nevnáša zbytočné emócie tam, kde nemajú byť. Tam je naozaj obrovským prínosom a vzorom pre celú mladšiu generáciu.”
Čo vravíte na vynechanie Marcela Merčiaka z prenosov?
„Páčilo sa mi, že ho Maťo Hajko z projektu vypustil. Nie preto, že Marcel by to nerobil dobre. Marcel je neskutočný profesionál. Ale nie je správne, keď jeden deň moderuje Čo ja viem, druhý deň Ligu majstrov a tretí deň hokej. Tak by to fungovať nemalo.”
Takže celkovo sa prenosy po týchto zmenách zlepšili?
„Áno. No určite nebolo ľahké pristúpiť k týmto zmenám. Sú tam dlhoročné osobné vzťahy. No Hajko sa na to odhodlal, spravil to a vyšlo to.”
ja som sa navratu Mateja Hajka nesmierne potesil a aj trafeny klinecek s Valabikom, ten Toth mi tam nijako raz nekostoval
a toto to absolutne vystihuje " Neviem si ani predstaviť, že by na fakulte televýchovy vyučoval hokej Tóth Valábika. Ale naopak si to predstaviť viem.” no a na rysulku v sukni sa celkom fajn pozeralo:)